Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Max Wakeren - WaarBenJij.nu Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Max Wakeren - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 1

Blijf op de hoogte en volg Max

21 Maart 2014 | Vietnam, Hoi An

Hallo allemaal!

Na 2 weken dan eindelijk mijn eerste bericht vanuit Vietnam!

Op 6 maart op Schiphol is het grote avontuur begonnen, op dat moment zonder enig idee te hebben wat me te wachten staat. De reis naar Kuala Lumpur verliep vlekkeloos en op tijd. Op Kuala Lumpur gelijk contact gehad met Tim (we hadden dezelfde overstap wat eigenlijk wel heel relaxed was) en elkaar ontmoet op het vliegveld. Vanaf hier samen de overstap naar Hanoi gemaakt. Bij het uitstappen van het vliegtuig gelijk kennis gemaakt met de Vietnamese cultuur. Taxi chauffeurs probeerden ons al in hun taxi te trekken voordat we buiten stonden. Bewust van het feit dat taxichauffeurs er misschien een handje van hebben om iets te vee lte vragen toch maar doorgelopen om de bus te nemen. Wat bleek, dit kostte iets meer dan een euro P.P. waar taxi chauffeurs 10 euro P.P. vragen: welkom in Vietnam.

Aangekomen in Hanoi gelijk maar even de stad gaan verkennen. Na al talloze verhalen over het verkeer te hebben gehoord, was het in levende lijve nog steeds erg indrukwekkend. Scooters, fietsers, taxi's, alles rijdt als een wirwar door elkaar heen. Wij als toeristen manoeuvreerden ons er nog aardig behendig doorheen. Zolang je niet stil gaat staan rijdt alles wonderbaarlijk goed langs je heen. Het meest aparte is dat men hier ondanks de drukte heel relaxed is in het verkeer, mensen kunnen zomaar even hun auto uitstappen midden op het kruispunt om een peukie op te steken, of stil gaan staan om iets van een op het oog veel te volgeladen fiets te verkopen (wij wisten voordat we hier kwamen niet dat het mogelijk was om hele kasten en keukens op een fiets te vervoeren). Op zoek naar een hapje eten al gauw uitgekomen bij een tentje langs de straat. In dit type tentjes zit je letterlijk bij iemand in de woonkamer aan mini stoeltjes die gemaakt lijken voor 3 jarigen, wij moesten hier even aan wennen. Inmiddels zijn we er wel aan gewend dat er zomaar een scooter binnen kan rijden tijdens het eten, of dat de rest van de familie rustig tv zit te kijken terwijl wij naast hun zitten te eten. We kozen hier voor een 'bun cha', een typisch Vietnamees gerecht. Een soepje met vlees van de barbeque met noodles en sla, heel nice! Onze eerste avond afgesloten met gratis (!) biertjes gedurende het happy (half) hour in ons hostel (na een half uur was de tap leeg ;)).
De tweede dag in Hanoi een rondje stad gedaan. Het Ho Chi Minh Mausoleum en museum. De BachMa temple, die vooral indruk wekte met haar versiering. Mensen zaten hier te bidden voor met tape gefabriceerde torens van blikjes bier, erg apart. Het mooiste en meest indrukwekkende stukje van Hanoi is zeker 'the old quarter'. Honderden winkeltjes waarin elke winkelier zich gespecialiseerd heeft in 1 goed (klokken, kleding, speelgoed, koffie). Het meest aparte is dat er af en toe een stuk of 5 winkeliers naast elkaar gespecialiseerd zijn in de verkoop hetzelfde (onzinnige) product, bijvoorbeeld blenders of gehaktmolens. In the old quarter opnieuw tussen de locals op straat gegeten wat weinig toeristen hier lijken te doen, dit zorgt echt voor een authentiek sfeertje. Inmiddels is het voor ons een sport geworden om zo goedkoop mogelijk te eten. Zo zijn wij er inmiddels wel achter dat 2 euro voor een straatmaaltijd veeeel te veel is (snel gewend geraakt aan de Vietnamese prijzen ;) ). Na het avondeten de stad in geweest op zoek naar de 'bar street'. Uiteindelijk een spotgoedkoop straatje gevonden; 15 cent voor een tapbiertje genaamd 'bia hoi' (rechtstreeks afkomstig uit het fust dat midden op straat staat).
Vervolgens naar een hostel in de buurt gelopen om te kijken of hier iets te beleven viel. Hier ons eerste avondje gaan stappen. Hier hing een goede sfeer onder een hoop backpackers en bier voor minder dan een euro. Helaas liepen we hier pas een uurtje voor sluitingstijd binnen.
De derde dag in Hanoi opgestaan met een klein katertje (Hebben zo onze twijfels bij de zuiverheid van Bia Hoi). Ontbeten met ' pho': een noodlesoepje met wat vlees en groente (al in Hanoi zijn we gewend geraakt aan ontbijten met noodlesoep of zelfs rijst ;) ), een super koffietje gedronken gemaakt van vers gemalen bonen en de rest van de dag een beetje rondgeslenterd in Hanoi, waar nog steeds meeeer dan genoeg te zien viel.

'S avonds de trein gepakt richting Sapa. We hadden in deze gekozen voor de trein met soft sleeper, wat een van de meest luxe manieren van reizen zou moeten zijn. Stuiterend over de rails, liggend op een plank bedekt met een matras van zo'n 2 centimeter dik in een coupe met 2 snurkende locals die het heerlijk vonden om peukies te roken in een gesloten coupe van 2 bij 2 meter, vroegen wij ons af hoe we ooit in slaap zouden moeten gaan vallen. Uiteindelijk zo'n 3 uurtjes kunnen slapen gedurende de 12 uur durende reis. Rond 9 uur 's ochtends met horden toeristen tegelijk aangekomen in sapa , het zicht was zo'n 20 meter, vroegen wij ons af wat dit moest gaan worden. Hosteltje gezocht en het stadje door gaan lopen. Onderweg benaderd door een hele hoop vrouwtjes (allemaal zo'n 1.50m lang) die een trekking richting hun eigen dorpje aanboden. Uiteindelijk besloten om een gids in te huren voor een 2 daagse trekking met een overnachting in een homestay. Rest van de dag rustig aan gedaan en vroeg gaan slapen om de volgende dag fit aan de trekking te beginnen.
De 2e dag in Sapa bijtijds opgestaan om te beginnen aan de trekking. Na een broodje ei en wat bananen naar binnen te hebben gewerkt afgesproken met onze gids 'Lan'. Gekleed in de stijl van haar 'village' begonnen aan de eerste trekkingsdag van 17 kilometer. Bij het uitlopen van het dorpje werd het weer direct beter waardoor de uitzichten ook steeds mooier werden. Na een eerste klim aangekomen in de eerste 'village'. Vooral verbazingwekkend hoe primitief alles er aan toe gaat. Houten huisjes, hele families aan het werk op het land. Onderweg veel aan onze goed Engels sprekende gids kunnen vragen. Het bleek al gauw dat ze weinig van de wijde wereld wist. Nog nooit gehoord van Nepal, nog nooit een trein gezien, nog nooit in een grotere stad in Vietnam geweest, heel bizar. Vooral de bergpaden langs de kleine dorpjes (circa 200 inwoners) waren echt indrukwekkend. Vaak uitzichten over uitgestreken vlaktes, maar ook jungle achtig landschap. Aangekomen in de homestay waar plek was voor zo'n 15 bleken we maar met zn 2en te zijn. Prima gegeten met de baas des huizes onder het genot van een aantal shots rice wine die echt bij het eten hoorden dus niet te weigeren vielen (heel lekker als je opkomende keelpijn hebt ;) ). Op een bed waarbij ik twijfelde of het een houten plank of een matras was (kloppen gaf het geluid van hout) toch nog aardig kunnen slapen.
De tweede dag van de trekking opnieuw gestart met bewolking. Na een 9 kilometer lange wandeling, veelal over verharde wegen, vandaag meer rijstvelden gezien (toch wel de trigger die gebruikt wordt om mensen naar Sapa te lokken). 'S middags aangekomen in het plaatsje van bestemming en van hieruit op de scooter terug gebracht naar Sapa. De scooter was nog een aardige ervaring aangezien het hier heel normaal is om met zijn 3en op 1 scooter te zitten, wat voor ons ook het geval was. Het uitzicht tijdens deze rit was waarschijnlijk nog wel het meest indrukwekkend van de hele trekking aangezien het strak blauw was, met volop zon en de ziekste uitzichten (helaas geen foto's kunnen maken vanaf de scooter).

Vanaf Sapa de bus terug genomen richting Hanoi, wat een goede beslissing was gezien het comfort en de lagere prijs. Bij terugkomst in Hanoi direct overgestapt in de bus richting Halong Bay. Na een totale reis van zo'n 18 uur aangekomen in Halong Bay waar de hoogbouw uit de grond is gestampt en de horden toeristen aangevoerd werden. Na door een lelijke met lichten verlichte grot te zijn geduwd door onze gids 'Michael' dan eindelijk tussen de rotsen door gaan varen wat wel echt een gave ervaring was. Hier ook leuke mensen ontmoet. 'S avonds op de boot vond Michael het tijd worden voor karaoke waarbij hij maar al te graag het voortouw nam om Michael Jackson zo vals mogelijk te imiteren, zowel zingend als dansend. Nadat hij 's middags al talloze foute opmerkingen naar dames op de boot had gemaakt kon het merendeel van de opvarenden hem wel over boort slingeren. Na de karaoke een prima avond gehad met onze eigen meegesmokkelde vodka (we zijn inmiddels aardig gewend geraakt om op ons budget te letten).
De volgende ochtend vond de bemanning het een prima idee om de motor om 07.00 op volle toeren te laten draaien waar wij zo'n 2 meter vandaan lagen. Als kersen op de taart kregen we een koude douche voorgeschoteld, niet echt lekker wakker worden dus. Met de mensen die we hebben ontmoet op de boot richting Cat Ba Island (het grootste eiland van Halong Bay) gevaren. Hier een national park bezocht (meer een bergbeklimming) waarbij het uitzicht op de top echt heel nice was! 'S avonds op Cat Ba Island wat drankjes gaan doen waarbij het gebruikelijk is dat youtube als dj fungeert. Engelsen weten hier wel raad mee en presteren het om keer op keer de meest vreselijke nummers achter elkaar af te spelen, wat uiteindelijk toch wel erg vermakelijk was.
Vanuit Cat Ba terug gereisd richting Halong City, van hieruit door naar Hanoi om vervolgens direct de nachtbus in te stappen naar Hue. Deze reisdag zou al met al zo'n 24 uur duren, pffff. We waren de bus in Hue nog niet uit of hordes mannen stonden paraat om hun motorbikes voor veel te veel geld te verhuren. De korte nacht icm mensen die constant proberen je van alles aan te smeren zorgden voor een wat minder humeur. Uiteindelijk besloten om fietsen te huren en de stad te gaan verkennen. Wij kwamen erachter dat Hue niet heel veel bijzonders te bieden heeft en besloten al gauw dat we hier de volgende dag weg zouden gaan.
De volgende ochtend bijtijds opgestaan om per motor van Hue naar Hoi An te reizen. Gekozen voor een 'easy rider'; een gids op de motor waarbij 1 persoon achterop zit, en het huren van 1 motorbike. Bewust gekozen voor een schakelmotor, leek ons lache om te leren. Waar in Nederland scootertjes maximaal 50 halen, halen ze hier met gemak de 90. De route richting Hoi An was echt gaaf. Een groot deel over de 'snelweg' waar de restaurantjes nog steeds langs de weg staan en de fietsers nog steeds fietsen. Onderweg wist de gids een aantal leuke stops waarvan o.a. een waterval. Volgens de verhalen die wij vooraf van meerdere Vietnamezen gehoord hadden zou de waterval echt prachtig moeten zijn. Niets bleek minder waar, dit absolute hoogtepunt bleek een watervalletje van niet meer dan 2 meter hoog. Uiteindelijk maar besloten om onze eerste duik te nemen in Vietnamees water. Vervolgens doorgereden om de laatste berg over te gaan richting Hoi An. Uitzicht op de berg was echt ziek, en ein-de-lijk mooi weer.

Inmiddels zijn we al een aantal daagjes in Hoi An aangekomen, het verslag hiervan bespaar ik jullie nog even gezien bovenstaande lap tekst ;). Foto's volgen zodra de computer in staat is eea te uploaden.

Btw, de wifi op mijn telefoon heeft het (nu al) begeven, ben mobiel dus helaas niet bereikbaar.

• 21 Maart 2014 - 07:43

Luca:

Ah dat is top Maxi! Wat heb je al veel gedaan man! Prima verslagje en ik ben nu wel benieuwd naar de foto's. Geniet ervan ( al gaat dat zeker lukken zo te lezen )

• 21 Maart 2014 - 10:01

Natalie:

Hoi lieve Max,
    Wat geweldig om je verhaal zo te lezen. Je hebt, volgens mij, als heel snel de spirit van het echte reizen opgepakt. Geniet samen met Tim van het opdoen van ervaringen en blijf je verwonderen. Ik kijk uit naar je foto's en je volgende heerlijke lange verhaal. Dikke zoen, Natalie XXXX

• 21 Maart 2014 - 10:12

Geoffrey:

Echt netjssss, mooi dat het bevalt. Kijk uit naar je volgende verslag:)

• 21 Maart 2014 - 12:15

Kooltje:

Maxi, klasse man! Klinkt superkoel! Zoals zovele kijken we uit naar wat beeldmateriaal, maar jou manier van schrijven leest prima en geeft je ook een prima beeld. Geniet ervan maatje.

• 21 Maart 2014 - 17:25

Gert:

Goed verslag Max. Ga zo door we leven helemaal mee. Veel plezier en hartelijke groet uit Solden. X

• 21 Maart 2014 - 18:09

Oma En Opa:

Het eerste wat ons opviel was dat je net zo schrijft als je moeder. Heel leuk!
    Jullie hebben al een enorm beladen programma afgewerkt
    Als jullie in dit tempo doorgaan zijn jullie over 14 dagen oververza digd.
    Het tweede wat opviel was het drinken van goedkope biertjes en eten.
    Bij Floor en Rob was het eten dat centraal stond.
    Geniet met Tim en we zien uit naar het vervolg.

• 21 Maart 2014 - 19:49

Paulien:

Ha zoon! Heb me bescheurd om je smakelijk schrijfsel, foto's nog niet echt gemist, maar zou wel een hele leuke aanvulling zijn. Wat een belevenissen! Tempo zit er behoorlijk in, vergeet niet om af en toe ook gewoon vakantie te houden, tijd genoeg. Veel plezier, groetjes aan Tim. Kuskus

• 22 Maart 2014 - 09:43

Floor:

Bro! Wat een heerlijke verhalen, je bent al helemaal ingeburgerd lees ik, gaaf!, zit hier heerlijk weg te dromen en jaloers te zijn;-)..... Tot je volgende mooie verhaal, en vergeet niet KEIHARD te CHILLEN! Dikke kus

• 22 Maart 2014 - 11:13

Carsten:

Leuk stukje tekst Max! Ik kijk uit naar de foto's!!

• 22 Maart 2014 - 22:11

Oma Thera:

Dag lieve kleinzoon
    Wat heb jij je best gedaan om ons in Nederland zo uitvoerig mogelijk mee te laten genieten van jouw bevindingen. Ja wie reist heeft veel te vertellen!
    Hier is alles oké en ontvang een lieve groet en dikke knuffel.
    Oma Thera
    P.s groet ook voor Tim

• 23 Maart 2014 - 12:10

Bobby:

Klinkt top allemaal man, geniet ervan!

• 23 Maart 2014 - 21:56

Hannah:

Weehoooo vet man! Geniet ervan! Ladyboysss xxxxxxx

• 24 Maart 2014 - 23:46

Paulien:

Hoi Max,
    Geweldige foto's!
    En (alvast) gefeliciteerd, wij nemen vandaag een lekker taartje bij de thee. Jij ook?
    Dikke kus