Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Max Wakeren - WaarBenJij.nu Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Max Wakeren - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 2

Blijf op de hoogte en volg Max

02 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo hallo!

Tijd voor een tweede update vanuit Vietnam! Bij mijn vorige schrijven was ik gebleven in Hoi An.

We zijn vanuit Hué naar Hoi An gereisd per scooter wat dus erg gaaf was, super mooie uitzichten en die scootertjes rijden hier is ook wel echt lache! Aangekomen in Hoi An zijn we direct afgezet bij een van de tientallen tailor made shops. Direct werd geprobeerd ons een ‘very cheap’ pak te verkopen, waar we op dat moment echt nog geen zin hadden om over na te denken. Snel op zoek naar een ho(s)tel! Dit viel tegen, de hele stad afgestruind naar een slaapplek die aan onze eisen voldeed. Die waren hier nogal hoog, in de buurt van het centrum, liefst aan het strand in de buurt van het oude gedeelte. Dat hebben wij gemerkt want na zo’n anderhalf uur zoeken hadden we nog niks gevonden, wat ons echt frustreerde waardoor we maar gewoon een goedkoop hotelletje binnen zijn gestapt. ’s Avonds de stad gaan verkennen. Hier wel prima geslapen de eerste avond. Tweede dag lekker het strand opgezocht, onze eerste stranddag, heel chill! Na zo’n 12 dagen onafgebroken dingen ondernemen was dit wel erg relaxed. Deze avond helaas een kleine voedselvergiftiging opgelopen wat er voor zorgde dat we echt geen zin hadden om ook maar iets te ondernemen. Om die reden de volgende dag ook maar besloten een dagje strand te pakken. ’s Avonds het oude gedeelte opgezocht, wat aangekleed met lampionnetjes aan het water een super sfeertje heeft. Allebei ontzettend veel zin in wat Westers eten nadat we beiden een beetje ziek waren, we konden op dat moment echt geen straateten ruiken of zien. Besloten om een pizzatje te bestellen, de slechtst denkbare keuze in een Vietnamees restaurant (Dommmm!). Beiden kregen we een koude pizza uit (leek rechtstreeks uit de doos te komen), toen ik vroeg of ze m nog even op wilde warmen stopte ze m voor mn neus vrolijk in de magnetron, hmmmm. Na 2 weken aardig op ons budget te zijn geweest qua eten (denk wel 20x op straat gegeten voor een euro) was dit toch wel echt zonde van ons “luxe” etentje! ’s Avonds teruggekomen in een lege dorm wat ons wel goed uitkwam aangezien we niet echt veel beter waren geworden van die ranzige pizza. In de hoop dat er geen mensen zouden komen chill gaan slapen. ’s Nachts gebeurde waar we al over hadden gespeculeerd en waaar we écht niet op hoopten. Om half 3 werd er aangebeld: 4 Engelse gasten met opgeschoren koppen die stonken naar zweet en peukies. Ze hadden er op de motor iets langer over gedaan dan gepland, haha. Daar ging ons chille nachtje... De tweede volle dag Hoi An ook gekozen voor het strand. Super chill strandje gevonden waar we lekker de hele dag hebben gelegen en veel te dure sandwiches hebben gegeten, top! De derde dag voelde ik me weer prima, Tim redelijk. Dagje zwembad gedaan en vervolgens besloten toch nog maar een pak te laten maken na het horen van goede verhalen van 3 nederlandse gasten. Dit was wel echt een super vette ervaring. ’s Middags om 5 uur liepen we de winkel binnen en ze konden m de volgende dag om 4 uur al klaar hebben. Zelf kleur, stof en pasvorm tot in de details uit kunnen kiezen om vervolgens op wel 25 verschillende plaatsen op ons lichaam opgemeten te worden door kleine Vietnamese vrouwtjes van wie de voornaamste vocabulaire bestond uit ‘good quality’, ‘very cheap’ en ‘men in suit look handsome’. De volgende dag om 11 uur teruggegaan om het pak te komen passen. Inderdaad een ‘very cheap’ pak dat goed zit , konden zelfs nog een keer de details aanpassen om m vervolgens om 4u smiddags kant en klaar op te komen halen!

’s Nachts de bus genomen van Hoi An naar Nha Trang, Deze stad is echt volgepropt met hoogbouw, voornamelijk resorts. Favoriete plekje van Russen, aangezien alles op winkels etc afgebeeld staat in het Russisch. ’s Ochtends nog een stranddagje gedaan wat echt chill was aangezien de golven hier aardig hoog waren, een middagje gespeeld in de golven. ’s Avonds gaan stappen. Iets te veel bier en vodka gedronken wat opzich niet heel verstandig was aangezien we net ziek waren geweest, haha. De ochtend hierna was daardoor hels te noemen. We hadden besloten deze ochtend gelijk de bus richting Dalat te pakken, slechte keus. Zo’n 5 uur lang met een kater, 2 krijsende babies (waarvan er eentje in zn broek had gepoept aan het begin van de rit, lekker luchtje voor de rest van de rit) en een roekeloos rijdende buschauffeur in een veel te hete bus gezeten. Roekeloos rijden is hier toch wel in bochten inhalen, op 2 rijbaanswegen frontaal op een tegenligger inrijden om op het laatste moment een slinger aan het stuur naar rechts te geven of gewoon rechts over de vluchtstrook inhalen.

Aangekomen in Dalat eigenlijk vrij snel gaan slapen aangezien we nog redelijk brak waren van de avond daarvoor. De volgende dag een scooter gehuurd om e.e.a. in de omgeving te gaan bekijken. Allereerst richting de bergen gereden die bekend stond om zijn uitzicht. Wij waren in de veronderstelling dat we hier met de scooter omhoog konden rijden, dit was helaas niet het geval. Daarom besloten wij om ons eigen plan te trekken en die berg wel even via een andere route omhoog te lopen. Dit plan bleek een beetje optimistich, na zo’n 30 minuten kriskras door de aardbeien- en groenteplantages omhoog te zijn gelopen bleek dit toch niet zo’n succes. Ons maar door een jeep omhoog laten rijden waar het uitzicht op de top inderdaad wel echt gaaf was! Op de terug weg richting Dalat gestopt bij een waterval. Bekogeld door souverniers winkeltjes en afgeladen met Vietnamese toeristen viel dit wel echt een beetje tegen. De waterval opzich was wel gaaf, jammer alleen dat er een lift, een soort achtbaan en een gondel dwars door de natuur liepen. In Dalat teruggekomen gegeten in een typisch Vietnamees restaurantje. Een restaurant verlicht door TL buizen omringd door spierwitte muren en marmeren tegels, alleen rijst en noodles op de kaart en gevuld met schreeuwende en lachende Vietnamese familie’s. Leuk stukje cultuur snuiven. De tweede dag in Dalat opnieuw een scooter gehuurd. Ditmaal een stuk verder gereden richting een (hopelijk) minder toeristische waterval. Na een super vette rit door de bergen, over bij vlagen onverharde wegen, na zo’n 55 km aangekomen bij de eerste waterval. Deze was echt vele malen mooier dan die van gister. Hier tussen de rotsen doorgeklommen om de waterval te kunnen bereiken en uiteindelijk te kunnen genieten van een verkoelende regendouche, top! Hierna doorgereden naar een tweede waterval die toch wat tegen viel. Hoge rotsen, maar weinig stromend water. De terugweg meer over de ‘snelweg’ gereden, hier rijden dus ook scooters. Ons flink verbaasd over het feit dat er ook op de snelweg zomaar eens een tegenligger over de vluchtstrook aan kan komen rijden. Nadat dit een keer of 4 gebeurd is raak je ook gewend aan deze gevaren.. Terug in het hotel besloten om luxe uit eten te gaan, het was immers mijn verjaardag deze dag! Gekookte aardappels met een kipfiletje en een flinke bak ijs waren toch wel echt een chill verjaardagsmaal na twee en een halve week rijst! Helaas ook in Dalat nog niet helemaal op krachten geweest waardoor ik mijn verjaardag heb besloten zonder ook maar een enkel biertje, saai....

De volgende dag opnieuw een dag die in het teken stond van reizen. De busrit richting Mui Ne was er opnieuw eentje om snel (of juist niet) te vergeten. Ingestapt in een busje zonder airco overladen met schreeuwende Vietnameesjes in de veronderstelling dat we nog wel even over zouden stappen op een grotere bus / touringcar. Dit bleek helaas niet het geval. 4 uur in de hitte (30+) over de weg gestuiterd en geslingerd, de wegen waren hier echt dramatisch begaanbaar, duidelijk een verre van optimale rit. Aangekomen in het hostel / resort een duik genomen in het zwembad en pizza gegeten, ditmaal bij een echte Italiaan, top dus! ‘s Avonds vroeg gaan slapen omdat de sandduines voor de volgende dag op planning stonden. Deze wilden we graag bij sunrise zien: 04.00 het wekkertje dus.. Samen met een Nederlands meisje de volgende dag per jeep richting de sandduines gereden. Midden tussen de heuvels lagen een aantal uitgestrekte vlakten met zand wat er echt gaaf uit zag (zie foto’s). De sunrise en dus het vroege opstaan was echt de moeite waard aangezien we de eersten waren die bovenaan stonden. Een uur later waren de duinen overladen met toeristen waarvan 90% van de vrouwen het nodig vond om een volledige fotoshoot te houden, beetje jammer! Doorgereden richting een floating village, wat ook zeker de moeite waard was om te zien. Hierachter gelegen een fairy stream, een klein laagje stromend water over een soort klei tussen de rotsen wat ook zeker leuk was om te zien.

‘s Middags vanuit Mui Ne de bus gepakt richting Saigon / Ho Chi Minh City. Saigon binnen rijdend toch wel enigszins verrast door de hoogbouw en verre ontwikkeling van de stad t.o.v. de rest van Vietnam. Daarnaast was ons hostel echt heel chill, midden in de stad met een dakterras op de 9e verdieping. Vanaf hier hadden we een ziek uitzicht over de stad. Deze avond ons eerste biertje in 5 dagen gedronken (eindelijk volledig hersteld). Potje pool gespeeld met wat gasten, dat is hier toch wel echt het backpackers spelletje.

Dag twee in Saigon lekker uitgeslapen om de stad te gaan verkennen. Rond 12 uur naar buiten gaan, bleek wat optimistich aangezien het zo’n 35 graden was met volle zon. Het war remnants museum bezocht, een museum over de oorlog tussen Vietnam en Amerika. Een ziek heftige impressie van een gruwelijke oorlog waarin dmv foto’s tot in detail werd afgebeeld hoe mensen letterlijk in 2 stukken lagen of volledig verminkt waren. Best heftig. Tijdens de weg terug richting Hostel maakten wij ons eerste spitsuurtje in Saigon mee. Niet normaal hoeveel scooters er op dit tijdstip door de stad rijden. ‘s Avonds tijd gehad voor een paar biertjes met mensen uit het hostel.

Dag drie in Saigon vroeg opgestaan (alweeeer) om richting Cu Chi tunnels te gaan. Eerste deel van de tunnels viel wat tegen, hordes toeristen en weinig speciaals gezien. Het tweede deel daarentegen was echt heel gaaf om te zien! Door een van de tunnels kunnen kruipen wat een heel aardig beeld geeft van wat voor zieks de mensen daar mee hebben gemaakt. Al met al duurde het wat lang maar moesten we dit toch echt gezien hebben!

‘s Middags mijn gerepareerde iphone opgehaald, die vertrouwde ik hier wel toe aan een paar technisch ogende Vietnameesjes, dus ik ben weer te bereiken!

Inmiddels hebben we ook de Mekong Delta al bezocht en zijn we de grens over richting Cambodja. Het is opnieuw een flinke lap tekst geworden dus die verhaaltjes bewaar ik voor later!

• 02 April 2014 - 13:59

Sharon:

Heerlijk verslagje om te lezen, klinkt goed!! xxx

• 02 April 2014 - 14:20

Natalie:

Wat een leuk verhaal weer om te lezen, Max. Er komen ook meteen weer beelden boven, gaaf. Have fun in Cambodja. Xxxx

• 02 April 2014 - 16:09

Kooltje:

Lekker bezig Maxi..! Geniet ervan!

• 02 April 2014 - 20:20

Floor:

Bro! Tempo zit er lekker in zeg! Maar weer heerlijk om te lezen, en kom op; bier uit plastic flessen, geniaal toch?! Geniet van Cambodja! En gun jezelf een lekker strand dagje op Bamboo Island.... X

• 03 April 2014 - 17:14

Oma Thera:

Dag Max
    Je hebt weer goed je best gedaan om ons mee te laten genieten van jouw bevindingen!
    Geniet maar heerlijk van alles!
    Met mij alles goed en ik geniet van het mooie weer.
    Liefs en dikke knuffel en groet ook Tim van mij.

• 04 April 2014 - 00:39

Paulien:

Ha Max, geweldig verhaal weer! En dan blijkt dat jullie opeens in Cambodja zitten, alsof afstanden en grenzen niets meer voorstellen. Wel gaaf om zo landje te hoppen. Xxxx

• 06 April 2014 - 13:12

Jenny Hogeboom:

Hi Max,

Wat een super leuk verslag. Echt leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Zal af en toe wel een vette cultuurshock zijn.
    Heel veel plezier en geniet....

liefs,
    Jenny